WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

söndag 5 november 2017

Vallastaden - Linköping


Hann inte med när Vallastaden i Linköping hade öppet för besökare under september.
Därför tog jag mig dit nu på Höstlovet för en kik, det var tyvärr kallt och blåsigt, så det blev en snabb visit.


Sunfleet har satsat på platser där.
Hoppas det även blir laddplatser för privatpersoner.

Här byggs ett Felleshus
Som beskrivs så här:
  "På varje kvartersgård, förutom i Torgkvarteret, finns ett felleshus som är en minst 100 kvm stor uppvärmd lokal omsluten av ett minst 250 kvm stort ouppvärmt, växthusliknande klimatskal. Den ouppvärmda delen håller medelhavsklimat, vilket innebär utmärkta odlingsförhållanden under stora delar av året. Den uppvärmda delen kan exempelvis användas till övernattningslägenhet, festlokal eller grovtvättstuga. Felleshusen blir en naturlig mötesplats som disponeras gemensamt av de boende i respektive kvarter."

Granne med det på Hugo Theorellsgata ligger detta radhus, där ett nu ligger ute till försäljning för 5,5 milj.

(Bild: Fastighetsbyrån)

(Bild: Fastighetsbyrån)

(Bild: Fastighetsbyrån)
(Bild: Fastighetsbyrån)

(Bild: Fastighetsbyrån)

Poesigränd ligger detta radhus till salu för nära 6,5 milj.

Ateljéplan

(Bild: Skandiamäklarna)

Utsikt baksidan

(Bild: Skandiamäklarna)

(Bild: Skandiamäklarna)

(Bild. Skandiamäklarna)

(Bild: Skandiamäklarna)

Detta hus heter House for mother, och där bor Maria Grahn, bibliotikarie på HumSam, LiU.
Hon hjälpte mig ibland att hitta litteratur under mina studier där.
Det är hennes son som ritat huset och de var först ut på plan så att säga. 
Se HÄR.
HÄR kan ni se mer från huset..
Tycker det är synd att det ligger så inklämt mellan de större husen.
Inte mycket sol så här års.
Dock fint att det ligger vid Smedstadsbäcken.
Andra villor på området.



Många olika uttryck på husen.

Detta heter iValla och är helt byggt i trä, vilket är bra för miljön då det binder koldioxid.

Lägenheter med hyresrätt.
Huset har solceller på taket som producerar mer än huset förbrukar. 
Något jag hoppats skulle vara självklart på alla nya hus.

Hyresrätter med unik platsmurad tegelfasad.

En fin liten innergård i huset på Nanna Svartz gata.
En liten lägenhet på två rum, där sovrummet vetter mot denna gård är nu till salu för ca 1,5 milj. hos Fastighetsbyrån.

Bilderna som följer kommer från Fastighetsbyrån.






Kan tycka att det är kul och häftigt med denna blandning av arkitektur och miljöer, men varför klämma ihop det så fruktansvärt, när man inte behöver. massor med mark runt om som ekar tomt.
Inte är det billigt heller så vad är vinsten med detta bygget?

Nej, jag bor hellre större på landet än så här trångt i stan och ändock inte centralt.


A view from the new residential area in Linköping called Vallastaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...