WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 17 juli 2015

Bergianska trädgården - utflykt i Stockholm

Dagen efter nationaldagen skulle Tom fara till USA tidigt på morgonen, så vi tog in på hotell i huvudstaden på lördagen.
Middagen på kvällen intogs på Texas Longhorn på Kungsholmen tillsammans med Vilhelm, vår yngste son, om numera bor o arbetar i Stockholm.
Efter frukost i min ensamhet, bland alla andra hotellgäster ;-) tog jag tunnelbanan till Frescati, därifrån får man gå ca 10 min för att nå
 I det stora växthuset finns det olika avdelningar uppdelade efter olika platser på jorden, som Sydafrika, Kalifornien och  Makaronesien, alltså öarna i Atlanten utanför Nordafrikas och Portugals kust.
Detta är Limonium arborescens
 Euphorbia bourgeana
Kattsvans
 Brokklerodendrum - Västafrika
 Mönjelilja
 I trädgården finns hur mycket som helst att se, som den japanska dammen...
... åt andra hållet
 Zenbron, där onda andar inte kan ta sig över ;-)
 Ormbunksväggen
 Galega orientalis
 Vädret var inte särskilt varmt så kaffet intogs ovanför kafét inne i det stora växthuset.
Mitt i bild ser ni denna formligen explosion av blommor på denna Bougainvillea.
 Sedan gick jag till Victoriahuset, där jättenäckrosen Victoria huserar.
 Det sägs att den kan bära en vuxen person på 70 - 90 kg. Som man ser är det ett avancerat nätverk under bladet som gör den bärkraftig.
 Där fanns också många andra vackra blommande näckrosor.
Som denna Dvärglotus
 På vägen till och från Bergianska passerade jag Lilla Frescati koloniförening.
Vilken oas!

Här hemma är det fullt med projekt.
Ett lass jord ska ut och ett lass grus.
Plus en massa annat röj.
Semester = slit och släp ;-)

Long time no see!
Sorry!
Last month I went visiting Bergianska trädgården, garden in Stockholm.
Lovely place!
Here at home we have lots to do in our garden to make it flourish and proud!
Hope to see you soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...