WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 26 december 2014

Botswana 2014 del 2

Så var vi då i Gabs, Gaborone för de invigda ;-)

Inför min resa hade jag hemma i Sverige tagit kontakt med olika organisationer jag kunnat finna.
Bland annat BotswanaCraft ett företag som har butik, café och som arrangerar olika tillställningar med musik, konst och annat närbesläktat.
Tyvärr hade den info jag fått av dem inte hjälpt mig så mycket som jag önskat, så jag beslöt att besöka dem på plats.
Då fick jag mer handfast info, som namn och telefonnummer till konstnärer/hantverkare.

Genom internet och Facebook hittade jag också en butik Hazellwood, som säljer konstnärsmaterial och håller i workshops inom olika områden.
Tittade förbi där och bestämde träff dagen efter för en kopp te och tips på personer att besöka.
När jag kom dit var redan en äldre engelsk dam där över en kopp te, inte så konstigt som man kan tro, då det droppade in en ny dam när den första gått ;-)
Av Wendy som äger butiken fick jag fler kontakter, namn och telefonnummer. De äldre damerna som bott i Gabs sedan 60-70 talet, varav den ena även i Zimbabwe, fick jag en hel del info till min historiekunskap om Botswana och till viss del även över de övriga sydafrikanska länderna, Zimbabwe, Namibia och Sydafrika.
Värdefulla samtal!

En av kontakterna jag fick från BotswanaCraft var Baikagi weavers i Lobatse.
Så efter samtal med Patricia och Julia som jobbar där for vi dit ca. 1 timme med bil från Gabs.

Patricia gör knutar som avslut på en bildväv.
 Några av de verk de skapar.
 Julia vid den största vävramen de har. Ser ni den praktiska sittbänken de har :-)
 Julia och Patricia är de som är kvar i företaget som startades i slutet av 70-talet av en norsk kvinna. Då var de 12 kvinnor som vävde. 1987 när den norska kvinnan återvände till Norge, gick de flesta av kvinnorna hem utan att återvända till arbetet. De hade ingen stark vilja att arbeta och inte många ville vara ansvariga för företaget. De blev fyra kvinnor kvar som drev det vidare i egen regi...och nu är de två kvar. Hoppet om att hitta nya yngre förmågor finns där men chansen är inte överhängande tyvärr. Hantverk finns inte på kartan som yrkesval i Botswana.


För att få ytterligare inkomst hyr de ut marken utanför sitt lilla hus till två grabbar/yngre män som gjuter marksten och pelare/grindstolpar osv.
De arbetar verkligen hantverksmässigt, inte en cementblandare i sikte.




När man är i Botswana måste man som sagt även passa på att se djur och natur.
Därför tog vi bilen en dag och gjorde en utflykt till Gaborone Game Reserve.
Ett naturreservat där du får åka med din egen bil och även får övernatta i eget eller hyrt tält. Många gör familjeutflykter dit på helgerna och har Braaifest på kvällen. Braai=barbeque kan man säga.

Vi tog med oss lite dricka och snacks för vår tripp.

Strutsar strosar lite överallt...
 ...liksom zebror, hjortar av skilda slag och apor förstås.
 Pumba no. femtioelva stirrar på oss.
 Vi var inte så kul! ;-)
 Fripassagerare
 Början på en termitskrapa.
 Empire state building ;-)
 Vatten = säker plats för djurfoto

Part two of my Botswana resumé. Crafts, weaving and animals! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...