WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 18 juni 2014

Naturkost - En kulinarisk upptäcktsresa

En av alla mina kokböcker som åker fram titt som tätt är denna.

Naturkost - En kulinarisk upptäcktsresa

Den har funnits i min ägo sedan 2001 då jag gick en kostkurs ledd av Ulrike von Schultz för waldorfskolor/förskolors köksansvariga.
Boken är både fylld av fakta om respektive livsmedel, en del historia och förstås en massa recept.
Från odling till kompostering, genom förädling av råvaror och bekämpning av skadedjur, till rengöring av hemmet och naturliga läkemedel.
En riktig hushållningsbok!



Senast den åkte fram var nyligen då min dotter skulle skriva en rapport i skolan om tomaten ur miljösynpunkt.


Den tar upp allt som vi stoppar i oss, mycket grundligt.
Varje kapitel inleds med ett fint bilduppslag och en genomgång av kapitlet.

Går in i respektive råvara och dess beståndsdelar såväl i form och bruk som mineral och vitaminbestånd.
 Förädling av sädeslagen till bröd
 och pasta
 Frukt som äpplenas många sorter
 Exotisk frukt
 Sommarens höjdpunkt enligt vissa. Jordgubben!
Nötter
 Grönsaker
Recept 

 Syrningsrecept
 En massa dippsåser
 Vinägertips
 Läkemedel o kryddor

Binas nytta, honung och socker.
 Drinktilltugg :-)
 Vackra bilder!
 Förädlingsrecept smör
 Ost
Drycker som öl, vin, mineralvatten, cider mm.
 En kall öl i värmen :-)
 Vinlandskap
 Te och kaffe
 Teknik
och  redskap
 Hållbarhet
 Städtips
 Trädgårds-skötsel
 Skadedjur och sjukdomsbekämpning
Slutligen Komposten!
Cirkeln sluts :-)

One of my favorite and essential books are this.
It takes you from raw material through processing to compost.
The whole circle :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...