WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 19 mars 2014

Vad håller jag på med?

Ja, det kan man fråga sig ;-)

Det är en hel del gott och blandat kan man säga.

I min utbildning har jag färgat ull med det jag hittat i naturen och det har resulterat i denna tröja.
Min tröja har jag stickat efter principen uppifrån och ner.
Jag har tagit inspiration från Visa Lisa
Beskrivningen till min tröja: 
(Min första beskrivning så ha överseende med om jag missat någon instruktion)
Garnåtgång 200g 3-trådigt och 75g 2-trådigt Kilafors ullgarn

Rundstickor 9 Garn  3 trådigt 
Lägg upp 110 maskor 
Sticka 3 cm
Dela upp maskorna med markörer:
37 maskor fram o bak
18 maskor per ärm
Öka 1 msk på var sida av markörerna 6 ggr
Öka sedan bara på ärmsidan av markörerna varje varv 5-6 ggr
Byt garn när de första 50 g tar slut och sticka vidare till du är nöjd med ärmarnas omkrets, då för du över ärmarnas maskor på ett garn eller hållare.


Fortsätt sticka fram o bakstycket på rundstickan och byt färg när de 50 g tar slut.
För mig gick det åt 3 st 50g nystan till jag kom ner till linningen där bytte jag till 2 trådigt garn och rundsticka nr 5 och stickade resårstickning.
Sedan dags att snygga till halsringningen.
Krokad halsringning med enkla krokmaskor,  en maska per två stickade, alltså upptag i varannan maska. Krokningsnål nr 4.
4 varv
 (Garn färgat med björkbark och väggmossa) 
Virka ett varv  smygmaskor och ett varv fasta maskor som avslutning. 


Ärmarna fortsätt med samma antal maskor + några extra i armhålan för att slippa få ett hål, jag la till 4 maskor,  och ny färg ekblad/väggmossa på garnet. 
Rundsticka eller strumpstickor nr 8.
Sticka ca28 varv till armbågen.
Byt till tvåtrådigt garn väggmossa samma antal maskor med stickor 5
Minska en maska på samma sida som armhål på varv 2, 4, 9, 12, 15, 18, 22, 30
Sticka vidare ca18 varv
Kroka med våffelmaskor 8 varv med krokningsnål 4.
Virka ett varv med fasta maskor.
Och gör avslutningsvis en uddkant 2 luftmaskor mellan varje smygmaska

Krokningsnål kan du köpa från Ullcentrum.

Av detta i naturen...
 blev detta resultatet.
 Och så här på mig :-)

Annars så håller jag också på med att sätta upp en väv i min "nya" vävstol som jag hämtade i lördags :-)
Mer om det kommer


Recently I have been busy with my experimental work for my studies.
I made a sweater of my vegdyed yarn.
And last weekend I bought a loom and started with assemble it.
Now I´m dressing it.
More about that later...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...