WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 10 juli 2013

Ljuvliga dagar i Sopot

 Har tillbringat några ljuvliga dagar i Sopot, en del av Tri-city i norra Polen.
Vi var en snabb visit där förra året, när vi hälsade på min bror i Gdynia, och fick mersmak ;-)
Färjan från Karlskrona anländer tidigt på morgonen så vi lämnade in bagaget på hotellet och gav oss ut på Piren, Molo på polska. Europas längsta träpir.




"Lite trångt så jag sätter mig lite på kanten" tycks mannen tänka ;-)
 Marinan längst ut på piren
 På restaurangen Meridian...
...intogs frukost.
 Sedan checkade vi in :-)
 Första gången jag träffat på en våg (ser ni den) på ett hotellrum.
 och ett tjuvkikarfönster ;-)
På en liten anspråkslös restaurang hittade jag denna gamla bild över piren och platsen där Sheraton ligger nu. Där hade de för övrigt betydligt godare mat o bättre service än på den flotta strandrestaurangen vi besökte på vår bröllopsdag.
 Vy från privata stranden mot baren...
 ...och från andra hållet
 På söndagen var det ett himla ståhej vid hotellentrén ända från förmiddagen. Massa ungdomar hängde runt och de spärrade av entrén med kravallstaket. Vakter och andra med walki-talkies. Folk satt på varandra inne i lobbyn.
Vi undrade vad som var på G och en kille talade om att de väntade på Rihanna.
 Vid femtiden när vi var på stranden var jag så försjunken i min bok att jag missade detta pådrag som gick förbi oss mitt framför näsan, därav dessa usla bilder.
Stackars människa som inte kan få vara ifred någonstans.
De formade som en grotta med hjälp av tält, solbäddar och bord, så ingen kunde se henne på stranden.
Tom hade däremot koll på vad som hände och fastnade på denna bild ;-)

 Några bilder på hus i Sopot



 Fina brunnslock
 Många flotta bilar vid hotellet, bl.a. denna Batmobil-wannabe ;-)

 Efter middagen på vår bröllopsdag gick vi till Cafe Ferber och jag startade med en varm kaffedrink med körbärslikör och sedan blev det en Tequila Sunrise :-)

 På måndagen tog vi en tur till Galerya Baltika i Gdansk och Tom ekiperade sig, bl.a. denna skjorta :-)
Efter slappande på stranden tog vi oss ut på piren igen och intog middag.
Vilken fick ersätta gårdagens som vår bröllopsdagsmiddag ;-)

 Här en vy bort mot piren i Orlowo där min bror bodde.

 Denna vackra vattenmelon mötte oss till frukosten vår sista dag.
 Innan avfärd från hotellet tog vi en promenad österut från piren som vi inte hunnit med tidigare.
 Detta hus var något särskilt

 Mycket pelargoner överallt! 
Dessa kaskadpelargoner är extra fina :-)
 När vi checkat ut for vi förbi Real, stormarknad för inköp av diverse ät och drickbart, innan vi for ut till Reva.
 Där åt vi lite matsäck = polsk korv, dricka och choklad ;-)
Tog en promenad längs stranden och det var stort arbete på G med ny stensatt strandpromenad och utegym.
 Söt och skygg liten katt.

Vi tog svängen förbi Mechelinki och åt supergod mat.
 Ser ut som de börjat ett pirbygge där.
 Vi hade lite tid att slå ihjäl innan färjan tillbaka till Karlskrona avgick så vi tog en tur i Gdynias akvarium.






 Sedan var det dags att säga adjö för denna gång, tills vi ses igen :-)

A little review over our vacation in Sopot, Poland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...