WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

måndag 13 maj 2013

Rundvandring utomhus - sista vårtecknen för i år.

Här kommer en rundvandring runt ägorna, som utlovats ;-)

 Detta är vår framsida och som synes finns en hel del att göra, till vänster om grusgången har Tom kört med jordfräsen nu och jag ska sätta majs där snart.
Ett litet test för att se om jag vill ha höga växter som en syrenberså där. Har tänkt det, men blivit osäker på om den ska placeras vid grusgången.
Ett körbärsträd skall i alla fall planteras där till vänster i bild.


Här till höger om grusgången är väl designen klar :-)
I rabatten till höger och längst upp till vänster kommer det ringblommor så småningom. 
I "kistan" är det jordgubbsland
I rundeln står ett familjeäppelträd med tre sorter, men jag misstänker att det bara är två, då vi endast fått två sorter på det.
I trekanten till vänster växer en vit vinbär och i trekanten närmast kommer rabarbern.
Vi premiäråt rabarberpaj igår :-)
I rabatten närmast med solcellsbelysningen växer det lavendel och nu snart kommer alliumlökarna att ståta med lila(höga) och vita(låga) blommor.

Bortanför odlingslådorna håller jag på att bygga, läs gräva vidare på mitt sol-land, som jag började med förra sommaren.
Där blir det solrosor och diverse grönsaker.

Balsampoppeln har precis slagit ut sina blanka fina blad :-)
Så går vi högervarv runt huset...
 och kommer till bakgården.
Där det finns en hel del att göra.
Plattor som skall läggas mellan tvättstugedörren och komposterna.
En spaljevägg ska upp till höger om cyklarna.
Lite grönt ska planteras mellan komposterna och reningsverket.
 Troligtvis blir det gräsmatta för övrigt och här på baksidan vill jag bygga mig en rakuugn för att bränna min keramik :-)
De stora stenarna vid husväggen ska läggas runt dagvatten brunnen när vi fått upp marknivån dit den ska vara.
 Om vi nu vänder oss 180 grader så kikar vi mot skogen...
...och vi tar väl en tur där också.
Ner över bäcken.

 Gläntan är en av mina favoritplatser och där ligger vår älskad katt Fammie begravd under ett stort betongrabarberblad.
 Nu är det fullt av vitsippor där
 Här har någon varit och bökat, undrar vem? Funderar på en övervakningskamera ;-)
 Så vänder vi tillbaka för denna gång
Ser ni något gult på andra sidan bäcken? Det är mininarcisser som jag planterat ut. Senare kommer det titta upp pärlhyacinter och hyacinter :-)

Här är början på en bro i andra änden av vår tomt.
Stockarna är två av tre bitar som blev över när vi tog ner förra årets julgran.
Har inte orkat släpa dit del tre ännu.

Så vänder vi 180 grader igen och där har vi vår baksida.
Den lilla kullen som skymmer sikten ska bort någon gång.
Närmast i bild vill jag ha en äng och Tom vill ha gräsmatta...

Lite närmare.
Här ska gräsmattan utökas åt vänster och längs med altanen mot framsidan.
Målet är att det görs i sommar.

 Så här långt kom altanbygget förra året...
 ...i år är tanken att den ska fortsätta här runt hörnet :-)
 Framme vid entrén syns en glimt av min varptyngda vävstol.
Den har fått en ny varp nu då mitt första projekt är klart.

Min tolkning av Sten Selanders dikt,

Trädtopparna 

Vi har tummat allt och fläckat allt
Men något finns där ändå, ändå

Som vår kliande lystnad ej hunnit nå
I trädens topp svävar en värld,

Oberörd och längtansvärd
Där spelar en vind, där sjunger en trast

Om allt man ej fångar och håller fast
Där gungar dunmjuka fågelbon

I det vingades ro, i den enda ron
Som facklor höstlövens lågor tänds

Av isig eld från förintelsens gräns
Och rimfrosten ritar sin dröm av kristall

Långt bortom människans syndafall
Där blommar i sol, där tindrar av is

Det oupphinnligas paradis.
På den jord vi våldtagit tusenfalt


This was a tour outside our house.
Hope to show you some progress in my gardening and forestry, in the future ;-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilka fina bilder från naturen! Gillar omgivningen hos dig! Fin tolkning!
    Öskar dig en trevlig vecka!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tog oss med runt din trädgård. Ska försöka bjuda in dig hos mig med.

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...