WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

måndag 6 augusti 2012

Hälsingland - Växbo - Borka Brygga

På tisdagen for vi, mamma, min morbror och jag på en runda.
Jag gillar att åka småvägar så det blev en del kringelikrokar.
Förbi Mohed där jag tillbringat oräknerliga dagar i alla årstider och där mamma bott på flera ställen under sin uppväxt.
Bild på ett av hennes hem såg ni i förra inlägget.
Vi tittade också till graven vid Mo kyrka, där mormor, morfar och en morbror är begravda.

Sedan kom vi fram till Växbo, där vi först gick en bra bit till fabriken. (Parkerade vid Trolldalen)

Här vävs det handdukar Ruta.
Just dessa kan du köpa in min butik plus en del annat :-)
 Varpning pågår
 Hålkort som styr vävningen
 Disktrasor på G
 Jag hade sån tur att Jacob och Hanna Bruce, ägare av Växbo Lin, var där dagen till ära.
Ett japanskt Tv team var där för att göra ett reportage om företaget :-)
 Här följer lite bilder på vad du kan hitta i fabriksbutiken.



 Processen från linfrö till linnetyg.
 På vår väg tillbaka till Växbo bruk passerade vi denna skylt.
Så nu har vi gått en bit på G. Landsvägen Röros - Söderhamn :-)
 Morbror Olle o jag vid Växbo Bruk.
 Fotat av en gammal bild på hur häckling gick till förr, ett steg i linberedningen.
 När vi var vid bruket hördes det muller så vi drog oss mot caféet och intog smörgåsar med Norränge ost. Mumsigt!
Sedan for vi vidare på småvägar igen via Kilafors garn. Det var en besvikelse, inte som forna dar :-(

Till slut kom vi fram till Borka brygga.
Där finns ett litet museum med bl.a. den här gamla Petterssonbåten.
Den är byggd 1937 på Bergqvists båtbyggeri Hålsänge.
När jag var barn hade vi en Pettersson båt med namnet "Pojken" lite udda :-)
Vi stannade och intog middag.
Skärgårdstallrik,mmm!
Hittade detta gamla anslag också :-)

On tuesday we visited Växbo lin and a stop at Borka brygga for a seafood dinner :-)

1 kommentar:

  1. Låter som en riktigt mysig liten tripp ni hittat pöå där bland krokiga vägar.

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...